OKSİJEN ( LAMBDA ) SENSÖRÜ ÇALIŞMASI, ARIZALARI VE SEBEPLERİ

LAMBDA SENSÖRÜNÜN GÖREVİ ;

Yanma işleminden sonra silindirlerden atılan egzoz gazları içerisindeki oksijen miktarını ölçerek ECU’ya karışımın zengin veya fakir olduğunu bildirmektir.

Peugeot 206 Lambda sensörü yeri

YAPISAL ÖZELLİKLERİ VE ÇALIŞMASI ;

Oksijen sensörü (lamda sondası) katalitik konvertörden önce egzoz manifolduna mümkün olduğu kadar yakın bir yere monte edilmiştir. Bu sensör egzoz gazındaki
 oksijen oranını ölçer. Bu oran motora yanma için gönderilen yakıt-hava karışım oranına ait ölçü olarak oksijen payının oluşmasını mümkün kılar. Sensörün bu oksijen miktarına bağlı olarak gönderdiği
sinyale göre ECU karışımınzengin veya fakir olduğuna karar verir. Böylece enjektörlerin açık kalma sürelerini ayarlar. Karışım oranının kontrolü her saniye yapılır ve egzoz gazlarının yanmış olarak atılmasını ve katalizatöre gelen gazların içinde yanmamış gaz oranının en düşük seviyede olmasını sağlar. Sensörün içerisinde bulunan zirkonyum dioksit (ZrO2 – seramik madde) çok ince mikro delikli, platinyum tabakasıyla kaplıdır. Dış kısmı egzoz gazına maruz olan sensörün iç kısmı atmosfere doğru havalandırılmış olup bilgisayara bir kablo ile bağlıdır. Bu farklı ortamlarda bulunan (egzoz gazı elektrotu ve dış hava elektrodu) elektrotlar gerilim üretirler. Sadece kurşunsuz benzinle kullanılabilen sensör aslında galvanik bir pildir. EURO 3 emisyon standardına sahip araçlarda katalitik konvertör veriminin kontrolü amacıyla konvertör çıkışına ikinci bir oksijen sensörü konulmuştur.
Oksijen (lambda) sensörünün motor üstündeki yeri

Oksijen ( lambda ) sensörünün yapısı

Arıza kontrolleri ;

                 Oksijen Sensörü Muhtemel Arıza Kodları 

P2237 Motor kontrol ünitesi değer devresi lamda sonda,1.sıra kesinti
P2238 Motor kontrol ünitesi değer devresi lamda sonda,1.sıra sinyal çok düşük
P2239 Motor kontrol ünitesi değer devresi lamda sonda.1.sıra sinyal çok yüksek
P2251 Lamda sondası şasi bağlantısı kesinti
P2252 Lamda sondası şasi bağlantısı sinyal çok düşük
P2253 Lamda sondası şasi bağlantısı sinyal çok yüksek

NOT: Muhtemel arıza kodları araç marka ve modeline göre değişiklik gösterebilir.

Yukarıdaki arıza kodlarından bir ya da birkaçı tespit edildiğinde aşağıdaki kontrollerin
yapılması gerekir.

Oksijen ( lambda ) Sensörü Diğer Arıza Olasılıkları ;

 Hatlarda kopukluk, artıya ya da şasiye doğru kısa devre olabilir.
 Soket bağlantılarında bağlantı kötü ya da yok olabilir.
 Oksijen sensörü bileşeni olumlu kontrol sonucuna rağmen arızalı olabilir.
ECU arızalı olabilir.



Tepkiler:

10 yorum :

  1. p0491 de lambda sensörü ile ilgili olabilir mi acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayır değil. Hava girişiyle alakalı bir arıza kodu bu, çıkışı ile alakalı değil.

      Sil
  2. sandero 2011 lpg li 1,4 aracım araç motor sıcakken stop edip tahmini 15 ila 45 dk aralığında tekrar çalıştırıp gitmek istediğimde arabanın devir saati dalgalanıp stop ediyor anca gaz verip bir mudd et gidersem sonra yapmıyor bu yüzden bilgisayarda ariza da göstermediği için rölanti sensoru motor sıcaklık musuru değişti sibob ayarı ve boğaz kelebeği temizlendi ama problem devam ediyor .ama arabayı aksam eve bırakıyorum sabah çalıştırdığında hic bi sıkıntı yok neden acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benimde seat 2000 model 1.6 benzin lpg ibiza signo var. Sizin arizaniza benziyor benim sorunumda. Motor sogukken sorun yok. Sicakken stop ediyor 1 saat bekledikten sonra motor mars alıyor. Hararet devir krank musurleri degisti beyin degisti. Beyine baglaninca arizada vermiyor. 3 usta ugrasti sorun çözülmedi. En son arabaya benzin döküp yakacam herhalde.

      Sil
    2. Çözüm bulabildinizmi aynı sıkıntı ile uğraşıyorum

      Sil
    3. Bende pejo 307 var araba isindiginda ikinci fan devreye girildiginde stop ediyor ustalar bir suru masraf yaptirdi ama halen ayni cozum ne olabilir

      Sil
  3. Selam araç 1.2 palio veekend 2001 model lpg li araç fan açınca stop ediyor sogukken hiç sorun yok fan açınca ilk olarak motor stop ediyor sonra fan açılıyor kafayı yi cem komple motor yaptılar 5milyar param gitti acil yardim

    YanıtlaSil
  4. Merhabalar. 2004 Fort focus 1.6 benzin-lpg li aracın gazı tüpte kökledigim zaman beklemeye başlıyor ve motor arıza lambası yanıyor. Benzinde böyle yapmıyor. Tüp beynine baktırdım bisey çıkmadı. Bobinini degiştirdim ama yine de düzelmedi.iyice asıldım bukez motor arıza lambası hiç sönmez oldu. Oksijen sensöründen olabilir mi?

    YanıtlaSil
  5. araç Peugeot boxer Euro 5 p2125 16 araç hava dozlayıcı pozisyon kopyalaması veriyor 3 sefer gaz kelebeği 1 sefer pedal değiştirdim ama yine aynı ne yapmam lazım kafayı sıyıracam

    YanıtlaSil

Konuyla ilgili yorumlar yapabilir, aracınızda yaşadığınız bir problemi diğer kullanıcıların okuması için paylaşabilirsiniz. Dilerseniz sorularınızı üst kısımda bulunan ''İLETİŞİM'' panelinden, aracınızın marka, modelini ve arıza bilgilerini detaylı olarak belirterek iletebilirsiniz..